De dikke boom en de grote berg - Reisverslag uit Ngongotaha, Nieuw Zeeland van Cor Duinmaijer - WaarBenJij.nu De dikke boom en de grote berg - Reisverslag uit Ngongotaha, Nieuw Zeeland van Cor Duinmaijer - WaarBenJij.nu

De dikke boom en de grote berg

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

12 Maart 2019 | Nieuw Zeeland, Ngongotaha

Vandaag staat de dag in het teken van ontdekken. We gaan een dikke boom zoeken en onze conditie testen.
Na het ontbijt vertrekken we uit Aongatete richting Katikati om de muurschildering te bekijken. Het dorpje leidde een zieltogend bestaan totdat iemand op het idee kwam om veel muren van huizen en winkels te versieren met schilderingen. In totaal 70 schilderingen op de muren in het plaatsje. Na een rondje door het dorp en de nodige foto’s vertrokken we richting Tuahu Kauri. Daar begint de wandeling naar de op één na dikste boom van Nieuw Zeeland. Het is een wandeling van ongeveer een half uur bergop. Voordat we aan de wandeling kunnen beginnen moeten eerst onze schoenen schoon en gedesinfecteerd worden. Na de stevige wandeling bergop komen we bij de boom. Het is inderdaad een groot exemplaar en even verderop staat er nog een exemplaar. Na de gebruikelijke fotosessie gaan we weer terug en moeten we weer onze schoenen desinfecteren. Volgende uitdaging is de beklimming van de Mount Maunganui. Maar voor we deze uitdaging aangaan gaan we eerst even koffie drinken bij een klein tentje. Prima koffie en dito gebak. Dan toch de tocht naar de berg. Deze is ongeveer 232 meter hoog en kan beklommen worden via een sterk stijgend grindpad met af en toe een trap. De wandeling zelf is niet al te lang, maar dus wel behoorlijk steil en vraagt wel enig uithoudingsvermogen. Het eerste stuk lopen we op met een Nieuw Zeelander die ons veel kan vertellen van wat we zien in de verte. Na een klauterpartij van ruim een uur zijn we boven en genieten van het schitterende uitzicht over de haven en de stad. Goed te zien is de houthaven en de terminal voor de grote passagiersschepen. Uitgerust gaan we beginnen aan de afdaling en schieten menig mooi plaatje van de omgeving. Moe maar voldaan komen we beneden en vinden het tijd om de magen eens goed te vullen. Daar is in het plaatsje gelukkig van alles voor te vinden. Na nog even in het plaatsje geslenterd te hebben wordt het tijd om een slaapplaats voor vannacht te vinden. De keuze valt op een oude bekende: Rotorua Holiday Park in Ngongotaha. Er is nog plek en we krijgen ook ditmaal een mooi plekje. Morgen op tijd op om naar Wanaka te gaan voor onze hobbit excursie.