Athur’s Pass - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Cor Duinmaijer - WaarBenJij.nu Athur’s Pass - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Cor Duinmaijer - WaarBenJij.nu

Athur’s Pass

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

28 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Na een avond van regen en kou (2 graden) is de ochtend vol zonneschijn. De camping waar we zijn neergestreken heeft uitstekende douches en daar maken we graag gebruik van. Na het ontbijt gaan we op weg naar Greymouth met een aantal tussenstops. Het weer en het zicht zijn prima en de weg is mooi glooiend tot dat de weg een achtbaan begint te imiteren. Dan maar even wat voorzichtiger rijden en bijvoorbeeld achter een vrachtwagen gaan hangen. Totdat die plotseling een snelheid van 130 km/h een normale snelheid begint te vinden. Na een paar fotostops komen bij Arthur’s Pass en daar genieten we van het uitzicht. Het volgende stuk is er een met hindernissen om de haverklap zijn ze met de weg bezig. Dan staat er ineens op de snelweg een stoplicht en mag maar 1 van beide kanten gaan rijden. Dat is ongeveer 30 km lang zo.
Na een mooie tocht naar de westkust vanaf de Pass stoppen we bij Kumara Junction voor de lunch. Lekker gegeten in een klein restaurantje en een lekkere kop koffie toe.
Geheel voldaan gaan we verder naar Shanty Town. Een oud mijnwerkers stadje met een stoomtrein. Het spoor volgt een oude oorspronkelijke tramlijn door inheemse regenwouden en stopt bij een mooie houtzagerij, waar je een idee kunt krijgen hoe er vroeger gewerkt werd. Leuk is ook het Japanse dorpje. In de goldrush tijd waren er veel Japanners hier aan het werk. Daar begint ook een korte wandeling naar een uitzichtpunt waar je een mooi overzicht hebt over het oude dorp. Het is wel even klimmen, maar dan zie je ook wat. Na deze bezichtiging gaan we verder naar onze eindbestemming Greymouth. We hebben een camping uitgezocht in de stad. Het stadje heeft een bierbrouwerij en die kunnen we dan mooi aan het einde van de dag bezoeken en uitproberen. Als we echter bij de brouwerij aankomen is deze vandaag gesloten wegen een besloten feest. Balen dus even. Dan maar terug naar de camping en ons avondmaal nuttigen. We lopen nog even het stadje door maar hier is erg weinig te beleven. Daarna nog even boodschappen doen bij de Countdown en dan weer snel het plan voor de volgende dag doornemen. Dat kan dit keer in een soort van kantine, die bij de camping hoort. Lekker binnen en geen last van de harde wind dit keer.